ظروف سیلیکونی

ظروف سیلیکونی

ظروف سیلیکونی

جالب است بدانید که در تاریخ علم، دانشمندان بارها و بارها در پی اکتشاف چیزی، بطور تصادفی چیز دیگری را کشف کرده اند؛ به عنوان مثال در سال 1826، جان واگنر انگلیسی در حالی که در آزمایشگاه خود با استفاده از یک قطعه چوب، مشغول هم زدن ظرفی از مواد شیمیایی بود، برای پاک کردن چوب از مواد، آن را روی میز کشید و به ناگاه متوجه احتراق چوب شد و به همین سادگی کبریت اصطکاکی کشف شد!
سال ها بعد فردریک کیپینگ، شیمیدان فقید بریتانیایی زمانی که مشغول تولید پلاستیک بود، به جای اینکه طبق روال معمول از ترکیبات کربن استفاده کند، این بار از زنجیره سیلیسیم استفاده کرد و به صورت اتفاقی خانواده سیلیکونها را کشف کرد. سیلیکون ماده ایست که هم به صورت جامد و هم مایع وجود دارد و در مقابل حرارت و واکنش با بسیاری از مواد شیمیایی مقاوم است.این مواد خواص عجیبی را در دمای بالا و پایین از خود بروز می دهند.سیلیکون، از سیلیس که بعنوان ماده خام شیشه نیز مورد استفاده قرار می گیرد حاصل می شود. نقطه ذوب سیلیکون به طور تقریبی 357 درجه سانتی گراد است. همین موضوع سبب می شود که بتوان از سیلیکون، بی آنکه در دمای فر ذوب شود استفاده نمود.

در مجموع مقاومت سیلیکونها در برابر شرایط جوی بطرز عجیبی خوب است.
امروزه محصولات سیلیکونی جایگاه ویژه ای در آشپزخانه ما پیدا کرده اند، از قالب های کیک، ژله، لیسک ها و دستگیره های نسوز گرفته تا انبرک غذا، قاشق، کاردک و… از جنس سیلیکون هستند، حال پرسشی که عموما در خصوص استفاده از این ظروف به ذهن خطور می کند این است که آیا قالب های سیلیکونی، با توجه به قرار گرفتن در دمای بالا، سلامتی ما را به خطر نمی اندازند و یا سرطان زا نیستند؟
تا به امروزهیچ ماده ای در ترکیبات ظروف سیلیکونی شناخته نشده است که در برابر گرما و سرما واکنش مضر داشته باشد و سلامت انسان را به مخاطره بیاندازد، در نتیجه نه تنها این فرضیه ها بطور صد در صد، رد می شوند، بلکه می توان گفت حتی بخاطر خاصیت نچسب بودن این قالب های منحصر بفرد،امکان استفاده از از روغن به صفر می رسد و این مساله خود گام بزرگی در راستای تندرستی خواهد بود. با استفاده از این ظروف با اضافه وزن و دردهای قلبی و عروقی تا حدود زیادی فاصله خواهید گرفت.
تفاوت جنس این قالب ها با نمونه های مشابه، در سهولت درست و بی دردسر درآوردن کیک، ژله و یا هرچیزی که درآن ریخته می شود، است؛ از سوی دیگر برای تمیز کردن آنها به مواد شوینده احتیاجی نیست.ظروف سیلیکونی علاوه بر مقاومت در دمای بالا، بصورت وارونه نیز عمل می کنند و در دمای 25- درجه سانتیگراد دریخچال و فریزر قابل استفاده خواهند بود.

از دیگر مزایای این ظروف در مقایسه با قالب های فلزی، در صورت درست استفاده شدن، عدم تغییر شکل آنها در اثر گذشت زمان است، ضمن اینکه هرگز خاصیت نچسب بودن خود را از دست نخواهند داد بر خلاف قالب های فلزی که  بعد از مدتی کوتاه، خواص تفلون گونه شان را از دست می دهند. شاید با خودتان فکر کنید قالب های پلاستیکی نیزهمین خواص را دارند، اما نقص بزرگ ظروف پلاستیکی، این است که در مقابل دمای بالا، به هیچ عنوان مقاوم نیستند و در صورت قرار گرفتن در مقابل حرارت، فرم خود را از دست می دهند و مهم تر از همه اینکه در اثر بروز واکنش شیمیایی حاصل از گرما، برای سلامتی انسان خطر آفربن هستند. اگرچه ظروف شیشه ای از نظر بهداشتی گزینه می باشند اما چون احتمال شکستگی و چسبندگی بالایی دارند، اولویت پایین تری نسبت به ظروف سیلیکونی خواهند داشت.

 در مجموع محصولات آشپزخانه سیلیکونی، با توجه به امتیازاتی که دارند نسبت به دیگر ظروف، بیشتر به چشم می آیند، اما تنها 10 سال است که تولید می شوند و تحقیقاتی که در مورد آن صورت گرفته متعلق به همین بازه زمانی است. با همه این تفاسیر، این ظروف کاربردی و شگفت انگیز، به سختی ساخته می شوند و هزینه های سرمایه گذاری زیادی را می طلبند. هنگام خرید این ظروف باید دقت کرد که صد در صد از جنس سیلیکون باشند و هیچگونه پلاستیکی در ساخت آن ها به کار نرفته باشد، به نشان های استاندارد ظرف توجه کنید. شایان ذکر است که هیچگاه کیفیت را فدای کمیت یا قیمت کم نکنیم،خرید ظروف سیلیکونی ارزان با مارک های نامعتبر در طولانی مدت، به سلامت و اقتصاد خانواده، آسیب وارد خواهند کرد..

در پایان استفاده از این ظروف در صورتی با اطمینان، همراه خواهد بود که از برند های معتبر و شناخته شده خریداری شود و بر طبق بروشور استفاده گردند.

جهت اطلاع از قیمت و مشخصات ظروف سیلیکونی، اینجا کلیک نمایید.

نظرات بازدیدکنندگان

     پشتیبانی آنلاین از طریق واتس اپ